Örülünk Neked! Oldalunk a folyamatos fejlesztés és a Te kényelmed érdekében sütiket (cookies) alkalmaz. Honlapunk használatával elfogadod a a cookie-k alkalmazását. Bővebben a cookie-król az Á.SZ.F-ben olvashatsz. Rendben
Termékek Menü
0
+36 20 488 1171

Már nem "csak" egy vitamin

Létfontosságú hormon-vitamin. Régóta ismert, hogy elengedhetetlen a kalcium anyagcseréhez:

D-vitamin hiányában ugyanis a kalcium képtelen a csontokba/fogakba beépülni, helyette a lágy részekben marad, meszesedést és kövesedéseket okozva a test nem túl boldog gazdájának.

Az már kevésbé ismert, hogy elengedhetetlen tápanyaga az idegrendszernek, ezáltal közvetlenül hat a hangulatra („napfényvitamin”). Nem kevésbé fontos információ, hogy a D-vitaminnak a depresszió kialakulásának megelőzésében is kiemelkedő szerepe van(!)

Na de honnan jut a test ehhez a fontos anyaghoz? Hát a napból- fújjuk rá kissé megfáradt egyetértésben. Valóban a napocska a legcsodálatosabb D-vitamin forrás. Bár itt, az igazságot szem előtt tartva hozzá kell tennünk, hogy Magyarországon- az egyenlítőtől ilyen nagy távolságra- még nyáron sem bővelkedünk D-vitaminban. SŐT.  E cikk írója is nyár végén mérette meg saját D-vitamin szintjét, és mondhatom igazán megdöbbent az eredményen smiley  –ezért is bíztatok mindenkit, hogy amennyiben megteheti, méresse meg D-vitamin szintjét. A miheztartás végett, ugye.

Amíg erről győzködöd Magad, elmondok még egy csudát. A kisgyermekes családoknál érdekes főként, hogy az influenza és egyéb felső-légúti megbetegedések megelőzhetők D-vitaminnal. Mindenki boldog, ha értelmetlen betegségek nélkül élhet, nem igaz?

A barna bőrű hableányoknak rossz hír, hogy a D-vitamin az UVB sugarakból érkezik, a szolárium pedig UVA sugarakkal barnít. A szolárium tehát csak színt ad, D-vitaminért hozzánk kell jönni  wink

Mennyi az annyi?  10 testsúly-kilogrammonként tanácsos minimum 1000 NE (nemzetközi egység) D-vitaminnal számolni. Minimum. Ez egy átlagos felnőttnél tehát napi 5-7000 NE-t jelent.

Félsz a túladagolástól? „A napi dózist 40.000 NE mennyiségig emelve mérgezés nem következett be” (Szendi Gábor: Napfényvitamin)

Szegény zsírban oldódó vitaminok évtizedekig a vérben felhalmozódó, veszélyes mumus képében éltek a köztudatban: félni kellett tőlük. Mára kiderült, hogy mind a négy zsírban oldódó vitamin (A D E K) fontos sejtvédő, immunrendszer erősítő elem, melyek hiánya jellemző a ma emberére, és ésszerű adagolással esélyük sincs „felhalmozódni” a szervezetben. Rossz hír annak, aki velük akart öngyilkosságot elkövetni.

Most jöjjenek szép rendben, a teljesség igénye nélkül az esetleges D-vitamin hiányra (is) utaló jelek, állapotok:

  • gyenge immunrendszer, gyakori/vagy hosszan tartó megbetegedések
  • különböző bőrproblémák (köztük is a túl gyakori ekcéma vagy pikkelysömör)
  • érelmeszesedés
  • erőtlen haj
  • romló fogak (a gyakori édességfogyasztás is okozza!)
  • a csontsűrűség csökkenése, csontritkulás, izomgyengeség
  • kedvetlenség, depresszió
  • gyulladások, autoimmun folyamatok, daganatos betegségek
  • cukorbetegség (a D-vitamin részt vesz az inzulin anyagcserében is) 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a magzatukat szívük alatt hordó nőknek mennyire fontos a megfelelő D-vitamin vérszint (mégsem tekintik ezt alapvizsgálatnak!) hiszen születendő gyermekük későbbi egészsége függhet ettől.

Sötétebb bőrű emberek, bélrendszeri problémákkal élők és vesebetegek D-vitamin pótlására külön figyelmet kell fordítani.

Ejtsünk pár szót a K2 (menakinon) vitaminról is, hiszen mindkét termékünkben megtalálod a D-vitamin mellett. Egyesek szerint simán csak felkapták az utóbbi időben. Ők esetleg azzal érvelnek, hogy ezt az amúgy zsírban oldódó vitamint a szervezet úgyis megtermeli kellő mennyiségben. (Itt jegyzem meg, hogy tudósok összefüggést fedeztek fel az idő előtti érelmeszesedés és a K-vitamin hiány között. Ha engem kérdeztek, minden érelmeszesedés idő előtti. Egy embernek sem szabadna az érelmeszesedés következményeiben elhaláloznia.)

A vastagbél baktériumai valóban termelnek K-vitamint, ám megváltozott táplálkozási szokásaink és életmódunk következtében bizony feltételezhetően a kielégítőnél lényegesen alacsonyabb hatásfokkal.

A K-vitamin hiánya szervezetedben akkor is felléphet:

- ha nem fogyasztasz elég, főként nyers formátumú, K-vitaminban gazdag zöldséget,

- esetleg nem eszel elég tejet és húst, melyet zöldellő füvet legelő, boldog tehenek adnak (itt jegyzem meg, hogy már senki nem iszik és eszik ilyeneket, akinek nincs tehene a hátsó udvarban, kapunk viszont helyette gyógyszerekkel és hormonokkal felfújt tejet és húst),

- vagy ha bizonyos típusú (warfarin) véralvadás gátló gyógyszereket szedsz –>  s ezek valóban összefügghetnek az érproblémák kialakulásával.

Márpedig csodás Magyarországunk fájdalmasan élen jár a szív-és érrendszeri betegségek listáján.

--- > + Egy kis segítség a D-vitamin szint méréshez: Utolsó infóink szerint a vizsgálatot reumatológus szakorvos írhatja ki díjmentesen, vagy a laborban személyesen indítványozhatjuk 5-6000 forint befizetése mellett (vérünk ezután Pestre utazik, és pár nap alatt megvan az eredmény).

 

Németh Kata, Okl. Természetgyógyász, fitoterapeuta

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Cikk